Varis Tedavisi

Varis, toplardamarların görevlerini yerine getirememesi sonucu damarların genişlemesi ve sıkışmasıdır.

Ciltte mor, yeşil ya da kırmızı renklerde olabilen kılcal damarlardan, ciltteki yaralara kadar tüm şikayetlerin temeli varis olabilir.

Kadınlarda olduğu kadar erkeklerde de görülen varis, halk arasında yanma, ağrı ve sızı şikayeti ile bilinmektedir. Tıp alanında varis tanısı, toplardamarların genişlemesi ve kirli kan birikiminin anlaşılması ile konur.

VARİS ÇEŞİTLERİ NELERDİR?
KALTAL VARİS (KAPİLAL DAMAR)
Damar genişlemesinin ilk basamağı olan kılcal damar varisleri genellikle saç inceltici olarak görülür. Ciltte mor ya da kırmızı olarak görülebilen bu tip varisler değişime uğrayarak ilerlemez. Yaygın olarak bulunan kılcal varisler, sağlığınızı ciddi anlamda tehdit etmeyen varisler grubundadır. Görünüş olarak daha rahatsız edici olan kılcal varislerde ağrı minimaldir.

ORTA BOY (RETIKÜLER) VARISLER
Orta büyüklükteki varisler, ciltte görülebilen 2 ila 3 mm kavisli varislerdir. Orta büyüklükteki varisli damarların renkleri yeşil ve mordur. Tıpkı kılcal varislerde olduğu gibi ağrı ve sızıya neden olabilen orta büyüklükteki varisler, damar içindeki kapağın işlevini yerine getirememesinden kaynaklanmaktadır. Köpük yöntemi ile varis tedavisi altında kısa sürede düzelen orta büyüklükteki varisler, tekrarlama ihtimali düşük olan varislerdir. Yanmanın daha sık görüldüğü orta büyüklükteki varisler genellikle diz kapaklarının altında ve ayak bileği çevresinde sık görülür.

BÜYÜK BOY (Damarlar) Varisli damarlar
Ciltteki görünümü maksimuma ulaşmış büyük boyutlu varislerden biridir. Büyük varisli varisler bazen görünüşte ortaya çıkabilir, bazen de şiddetli ağrılara neden olabilir. Bununla birlikte, büyük varisli varislerin yüzde 90’ı şişlik ve eklemlerle ciltte açıkça görülür. Boyu 3 mm’den büyük olan varisler, büyük varisli damarlar olarak tanımlanır.

VARİS TEDAVİSİNDE KULLANILAN YÖNTEMLER
Ilaç: Varisin derecesine göre doktor tarafından verilen ilaçlar varis tedavisinde oldukça etkilidir.

Kompresyon çorapları: Varis tedavisi için özel olarak üretilen varis çorapları, varis tedavisinde kullanılan yöntemler arasında yer alır.

Skleroterapi: Sklerozan maddenin iğne yardımıyla varis içine enjekte edilmesiyle yapılan bir tedavidir. Damarın kapatılmasına yönelik sklerozan tedavi ile olumlu sonuçlar alınabilir. Kılcal ve orta büyüklükteki varislerin tedavisinde en etkili yöntem olarak ifade edilen skleroterapi, doktorlar tarafından önerilen varis tedavi yöntemlerinden biridir.

Lazer: Bilindiği üzere lazer tedavisi her alanda kullanılmaktadır. Varis için lazer tedavisi, olumlu sonuçlar verebildiği için en çok tercih edilen yöntemlerden biridir.

Ameliyatsız endovenöz ablasyon tedavileri: Ameliyatsız varis tedavisi yöntemlerinde varis kırılarak vücuttan uzaklaştırılmaz. Varisli damar dokuların içinde bırakılır ancak damarın iç yüzeyi yakılır ve damar kapatılır. Büyük damarlarda bu işlem lazerle, ilişkili damarlarda veya kılcal damarlarda ise damarın büyüklüğüne göre köpük skleroterapi veya sıvı skleroterapi ile yapılır.

Ameliyatsız varis tedavisi, varis ameliyatına göre daha kısa sürede gerçekleştirilir. Ayrıca işlem sonrası iyileşme süresi daha kısadır. Tedavi sonrasında bu yöntemle tedavi olan kişilerde iğne giriş deliği dışında herhangi bir iz kalmaz. Bu nedenle işlem aslında estetik bir varis tedavisidir. Ameliyatsız varis tedavisinde ultrason eşliğinde dokulardaki varisler tedavi edilir. İşlem sırasında ultrason kullanımı neredeyse bir zorunluluktur.

Köpükle varis tedavisi:
Varis tedavisi köpük ile tedavi edilmeye başlanmıştır. Özellikle son yıllarda oldukça yaygın bir tedavi yöntemi haline gelmiştir. Bu yöntem orta genişlikteki varislere ve kılcal varisli damarlara uygulanır.
Köpük tedavisi sırasında doktor tarafından özel bir ilaç belirli işlemlerle köpürtülür ve çok ince iğneler yardımıyla varis içine uygulanır. Bu ilaç ince damarlarda lazerle varis tedavisinde damarın iç yüzeyini yakarak etki yaratır. İlacın etkisiyle damar yakıldıktan sonra hastalıklı damardaki dolaşım durur ve daha sonra tamamen kapanır. Köpük tedavisi, varislerin lazerle tedavisinden sonra tamamlayıcı tedavi olarak uygulanabilir. Tedaviden sonra kişi hemen yürüyerek işine, evine ya da sporuna gidebilir.

Sıvı skleroterapi ile varis tedavisi:
Özellikle örümcek ağı gibi çok ince olan ve cilt yüzeyinden görülebilen kılcal varislere uygulanan bir tedavi yöntemidir. Bu tedavi yönteminde köpürtülmeden doğrudan damar içine özel bir ilaç verilir. Likit skleroterapi, ayak bilekleri ve ayaklardaki çok ince kırmızı kılcal damarların tedavisinde oldukça başarılı sonuçlar vermektedir.

Cerrahi tedavi:
Ülserasyon ve kanama gibi tehlikeli durumlarda başvurulan yöntemler arasında cerrahi tedavi de yer almaktadır. Cerrahi müdahaleler ile varislerin olumsuz etkileri yok edilebilir.